Terug naar het overzicht  

De Kobbe van maatwerkbedrijf De Brug

Aanbieden van vrijetijdsbesteding als tweede pijler in de werking

Aan de ingang van maatwerkbedrijf De Brug prijkt een reusachtige, rode spin uit staal. ’De Kobbe’,  het Westvlaamse woord voor spin, en meteen ook de naam van de hobbyclub van De Brug.

Gericht op mentaal welzijn, maar indirect ook vorm van marketing

Donderdagavond. Dan bruist De Kobbe van de levendigheid en de creativiteit, want dan vinden hier alle creatieve workshops plaats. 

“De Brug is gegroeid uit de psychiatrische zorgverlening. Voor mensen met een psychiatrische aandoening is het extra belangrijk een plek te hebben waar ze terechtkunnen voor koffie en een babbel. Een plek waar niets moet en waar ze creatief kunnen bezig zijn. De Brug is in dit opzicht uniek in de sector. Naast het aanbieden van werk op maat, hebben wij hier ook altijd ingezet op ondersteuning van woonvormen én het aanbieden van vrijetijdsbesteding. Alle drie essentieel voor het mentale welzijn van onze medewerkers.”

In De Kobbe krijgen mensen een heel divers pallet aan activiteiten aangeboden. In 2000 werden hier ateliers opgericht voor schilderen, knutselen, tekenen, houtbewerking en macramé. Tien jaar geleden kwamen daar keramiek en pottenbakken bij. “In De Kobbe is een aparte ruimte ingericht als permanente tentoonstellingsruimte. Je moet ergens heen met al die kunstwerken natuurlijk (lacht). Maar, veel belangrijker, we leiden onze bezoekers – of het nu leveranciers, klanten of sollicitanten zijn – hier ook altijd rond. Het toont hen dat bij De Brug naast werk ook het welzijn van onze medewerkers centraal staat. Dat het talent bij onze mensen groot is. En het opent meteen het gesprek. Want kunst en creativiteit maken de tongen los. Het leven bestaat uit meer dan werk alleen, en de kunstwerken in De Kobbe bieden de mogelijkheid de gesprekken naar een ander niveau te tillen. Het maakt de (zakelijke) besprekingen nadien, vaak een stuk eenvoudiger. In die zin is De Kobbe niet alleen een menselijk verhaal, maar ook een vorm van marketing.”

Gratis en toegankelijk voor iedereen

De initiatieven van De Kobbe zijn gratis voor alle deelnemers, zowel wat betreft de lessen als de materialen. “We financieren dit met de rest van onze werking. Enkel aan de deelnemers zonder beperking vragen we een bijdrage voor de lessen keramiek. Klei is tegenwoordig erg duur.”

Bij De Kobbe is iedereen welkom. “Hier komen buurtbewoners met en zonder handicap, deelnemers uit organisaties voor mensen met een mentale beperking, psychiatrische ziekenhuizen,… Kunst verbindt, en dat blijkt hier des te meer. Wij zijn inclusief.”

 

Feestjes bouwen

Maar de Kobbe is (veel meer) dan enkel de wekelijkse atelieravond. De Kobbe is ook de ‘broedplek’ voor alle andere feestelijkheden, en dat zijn er in De Brug heel wat.

“Elke maand wordt hier wel iets gevierd, van worstenbrood in januari tot de kerstmarkt, waar mensen eten en cadeautjes krijgen, en het Grote Sinterklaasfeest in december. Dat laatste wordt georganiseerd voor de kinderen van het personeel – inclusief een reuzegrote Sinterklaaswagen. Die we natuurlijk zélf maken. Twee keer per jaar organiseren we een koffieconcert. Soms treden buurtartiesten op, maar evengoed kan dit iemand zijn die Madison Square al meermaals liet vollopen.”

Comité P in actie

Sturende kracht achter dit alles is het ‘Comité P’ – waarbij P natuurlijk staat voor Plezier. Eén omkaderingslid is voor 2/5de vrijgesteld om alles in goede banen te leiden. Alle andere omkaderingsleden die daar zin in hebben, kunnen deelnemen. “Zij staan achter de toog tijdens de activiteiten, maken maaltijden, huppelen door het bedrijf als de Paashaas of Zwarte Piet, of bedenken een nieuw spel.” Want ook dat is De Brug: de grote BBQ eind augustus voor alle personeel, waarbij telkens een groot volksspel wordt gemaakt – een kolfje naar de hand van de hout- en de metaalafdeling. Vorig jaar zaten we in de Oertijd, met reusachtige wagens van de Flintstones, waarbij ploegen tegen elkaar een wedstrijd moesten spelen.”

Vanuit De Kobbe vertrekken ook de externe begeleide activiteiten. “Drie keer per jaar gaan we naar het toneel, de laatste zondag van maart gaan we naar het schlagerfestival en tijdens de eindejaarsperiode trekken we met een groep medewerkers en familieleden naar een externe kerstmarkt.”

Talent troef

Tot slot worden de zalen soms ook uitgeleend aan verenigingen. Van de quiz van de brandweer tot een benefiet voor de opvang van Spaanse windhonden. Bij De Kobbe kan het allemaal. “Dat helpt de beeldvorming over ons als maatwerkbedrijf bij te stellen, en soms vloeien daar ook opdrachten uit voort omdat mensen hier meteen zien wat we allemaal kunnen. Het is op die manier een vorm van employer branding. Mensen ontdekken wie we zijn, wat we doen en krijgen goesting om ook voor ons te komen werken.

Het zijn allemaal aardig meegenomen nevenefecten van de werking van De Kobbe. Lokale verankering, toeleiding van nieuw talent en extra opdrachten. Maar de essentie blijft mensen een zinvolle vrijetijdsbesteding aanbieden. Eentje waar ze trots kunnen op zijn. Want de kunstwerken die hier gecreëerd worden, dat zijn werken van topniveau. Het versterkt mensen in hun eigenwaarde en toont de ‘buitenwereld’ wat voor een talent hier werkt.”

 

 

Gepubliceerd op: 31-08-2023