Terug naar het overzicht  

Sector in transitie

AMAB, Arop en Kunnig: drie totaal verschillende maatwerkbedrijven, met 1 gemene deler. De passie en drive om ook in woelige tijden dag in dag uit aangepast  werk te zoeken voor hun werknemers. Een gesprek over klantenbinding, de rol van de sociale dienst in een maatwerkbedrijf vandaag en zoveel meer.                                                                                                                                                                                                                                                              

Olivier Janssens, algemeen directeur Arop: “Traditioneel hadden we een relatie met onze klanten, waarbij wij voor hen sprongen als ze een probleem hadden. Niet evident met onze doelgroep, dus gaan we nu zelf de boer op. We bezoeken alle bedrijven op ons industrieterrein en maken voor hen een value stream mapping. Daarbij brengen  we die aspecten in hun keten waar efficiëntieverlies op zit  in kaart en maken we hen erop attent dat ze die aspecten aan ons kunnen uitbesteden.

Meedenken met onze klanten en hen laten inzien welke activiteiten er bij ons kunnen gebeuren. Soms overweegt een klant de automatisering van bepaalde processen, wat handenvol geld kost. Dan kan het efficiënter zijn een semiautomatische machine over te brengen naar ons. Dankzij onze flexibel inzetbare mensen kunnen wij dat werk vaak aan een scherpe prijs uitvoeren. Een win win situatie: de klant creëert rust op zijn werkvloer en bespaart veel geld. Wij krijgen langlopende opdrachten, wat voor onze doelgroepwerknemers het meest aangewezen is.”

Peter Vandenheulen, directeur Commercieel Beleid en Mens & Organisatie bij AMAB: “Onze taak ligt erin ook de zwakkeren een job te geven. Wij nemen opdrachten aan die economisch niet leefbaar zijn, enkel omdat ze zinvol werk bieden aan onze zwakste werknemers. Ja, er is druk: de klant vraagt efficiëntie en snelheid en die druk vertalen we soms (noodgedwongen) naar onze doelgroep. Maar we proberen onze belangrijkste aandeelhouders, de zwakke werknemers, ook te bedienen en hen werk te bieden dat hen de kans geeft zich verder te ontplooien. Als we dat niet zouden doen, weet ik niet waar we nog mee bezig zijn.”

Lees hieronder het volledige artikel.

Gepubliceerd op: 26-09-2016